SME
Štvrtok, 7. júl, 2022 | Meniny má Oliver

Pád mostnej konštrukcie: Polícia obvinila nemeckú statičku

Statička chybne naprojektovala vzájomné stuženie podporných konštrukcií, čo spôsobilo zrútenie časti mostnej konštrukcie.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SME - Ján Krošlák)

Správu aktualizujeme...

BRATISLAVA. Za pádom mostnej konštrukcie neďaleko Kuriman polícia ukázala má byť nemecká statička. Polícia po viac ako troch rokoch od tragického nešťastia obvinila konkrétnu osobu. Obvinenie padlo na jedinú osobu - práve na nemeckú statičku. Informáciu na svojom facebookovom profile prinieslo spravodajstvo RTVS.

"Vyšetrovateľ vydal uznesenie o vznesení obvinenia Sabine H. za prečin všeobecného ohrozenia," potvrdil SME hovorca Krajská prokuratúra Košice Milan Filičko.

SkryťVypnúť reklamu

Ako Filičko ďalej dodal nemecká statička projektovala statiku podpornej mostnej konštrukcie a vypracovala statický posudok na stavbe mosta na úseku diaľnice neďaleko Levoče. Sabina H. podľa vyšetrovateľa chybne naprojektovala vzájomné stuženie podporných konštrukcií, čo spôsobilo zrútenie časti mostnej konštrukcie.

"Národnej diaľničnej spoločnosti spôsobila škodu vyše 96-tisíc eur," dodal Filičko.

Nehoda pred viac ako tromi rokmi

Uznesenie prokuratúra preloží do nemeckého jazyka a pošle ho obvinenej.

Ako povedal v nedávnom rozhovore pre SME šéf Slovenskej komory stavebných inžinierov Vladimír Benko podperná skruž pre výstavbu mosta sa naprojektovala počas výstavby. Projekt podľa neho nerobil autorizovaný inžinier a nebol ani robený podľa slovenských technických noriem.

SkryťVypnúť reklamu

"Pri určení odolnosti stojky podpernej skruže urobil 16-násobnú chybu (nesprávnym určením vzpernej dĺžky), ktorú nikto pred betonážou neodhalil,“ dodal Benko.

Partner advokátskej kancelárie Maple&Fish Viliam Karas hovorí, že ak sa potvrdí vina statičky škodu bude musieť uhradiť. To sa však netýka len pozostalých, ale aj zadávateľa, teda firmu, ktorá si ju na práce objednala.

Náhradu škody si teda zrejme bude uplatňovať aj Národná diaľničná spoločnosť, ktorá bola investorom celej stavby.

Prečítajte si tiež:Odborník: Za problémy stavieb môže aj neprimerané zasahovanie BruseluČítajte 

Mostná konštrukcia sa zrútila začiatkom novembra 2012. Nehoda si vyžiadala štyri životy a ďalších zranených.

"Stavebnú dokumentáciu musí vypracovať autorizovaný statik s okrúhlou pečiatkou. Realizačnú dokumentáciu, teda to, ako technicky chce konkrétna firma stavbu realizovať, si už robí na základe vlastných projektov, ktoré nevyžadujú posudzovanie autorizovaným statikom. Z pohľadu zákona to nie sú stavby," vraví hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

SkryťVypnúť reklamu

Tesne po nehode sa výstavba mosta pozastavila pre vyšetrovanie. Polícia si dala vypracovať aj znalecké posudky. Z nich vyplynulo, že že napríklad zamestnanci zodpovední za podpery nemali potrebné odborné osvedčenia.

Okrem toho štát okamžite zakázal používanie podpier od nemeckej firmy Skruže Weise, ktoré boli jedným z dôvodov nešťastia. Namiesto podpier od Weise sa na výstavbe mosta používal podpery z pilierového materiálu Pižmo.

V praxi to znamenalo, že most podopreli v celej jeho dĺžke, teda mali prispieť k bezpečnosti na celej výstavbe.

Štát, ako aj stavebné spoločnosti, po nehode rodiny pozostalých odškodnili. Stalo sa tak v rovnakej výške – po 33-tisíc eur.

Podobné problémy mala aj časť stavebného dozoru. A práve títo ľudia mali zodpovedať za materiál, ktorý sa na stavbe mosta použil.

SkryťVypnúť reklamu

Otvorili ju pred pár týždňami

Obnovila sa až po niekoľkých mesiacov. Za výstavbu mosta neďaleko Kuriman zodpovedala česká spoločnosť Bögl a Krýsl. Tá si na tieto práce následne objednala prešovskú firmu Semos. Česi celý úsek diaľnice stavali v konzorciu s firmou Juraja Širokého Váhostav.

Úsek 9-kilometrovej diaľnice D1 neďaleko Levoče štát otvoril pred viac ako mesiacom. Prvý úsek levočskej diaľnice bol vôbec prvým, kde firmy svoje ponuky výrazne zlacnili. Váhostav spolu s Bögl a Krýsl ponúkli v súťaži takmer 60 miliónov eur, pričom štát v tendri očakával sumu takmer 95 miliónov eur.

Nová diaľnica podľa ministerstva dopravy skráti čas prejazdu o tri minúty, čo bude znamenať celkovú dennú úsporu 476 hodín. Len vodiči osobných áut tu denne ušetria podľa rezortu viac ako 1900 litrov paliva.

SkryťVypnúť reklamu

Prečítajte si tiež:Otvorili diaľnicu, kde spadol most. Polícia vznesie obvinenieČítajte 

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (7. 7. 2022)
USD 1.018
AUD 1.496
CZK 24.778
JPY 137.710
CAD 1.327
GBP 0.857
HUF 411.800
PLN 4.771
CHF 0.990
SEK 10.745

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Inzercia - Tlačové správy

  1. Náklady na bývanie môžu potrápiť váš rodinný rozpočet. Čo s tým?
  2. Našou prioritou je otvorená komunikácia so študentmi
  3. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  4. Život na hradoch nebol romantickou rozprávkou
  5. Na Orave pribudne nová predajňa Kauflandu – v Tvrdošíne
  6. Sky Park je inteligentný vďaka technológiám Siemens
  7. 5 dôvodov, vďaka ktorým je v roku 2022 cestovanie vlakom smart
  8. Prázdniny znamenajú oddych, ale aj riziká. Ako sa im vyhnúť?
  1. Život na hradoch nebol romantickou rozprávkou
  2. Našou prioritou je otvorená komunikácia so študentmi
  3. Na Orave pribudne nová predajňa Kauflandu – v Tvrdošíne
  4. Sky Park je inteligentný vďaka technológiám Siemens
  5. Náklady na bývanie môžu potrápiť váš rodinný rozpočet. Čo s tým?
  6. 5 dôvodov, vďaka ktorým je v roku 2022 cestovanie vlakom smart
  7. Na Orave pribudne nová predajňa Kauflandu – v Tvrdošíne
  8. Kraj Sveta má novú atrakciu
  1. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 16 640
  2. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 16 013
  3. Kam na samozbery marhúľ, broskýň, levandule alebo malín 9 941
  4. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti 8 254
  5. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami 5 697
  6. Akú trasu si vybrať do Chorvátska a koľko vás bude stáť 5 431
  7. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 4 844
  8. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články 3 316

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  2. Janka Bittó Cigániková: Takto by sme nemocnice (nie len) z plánu obnovy riešili my
  3. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  4. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  5. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  6. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  7. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  8. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 24 202
  2. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 10 343
  3. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 8 014
  4. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek 4 918
  5. Marián Kozák: Stretnutie s mojimi spolužiakmi z vysokej školy v Nitre po 16 rokoch 4 470
  6. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 4 138
  7. Martin Greguš: Práca za 216 eur s DPH/hod? Pozrite si závery z kontrol v mestských podnikoch. Metropolitný inštitút - za dva roky na bežné výdavky o milión EUR viac 3 427
  8. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVb) 3 027
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Žijeme si tu ako v rozprávke
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  3. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  4. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  5. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  7. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  8. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Marian Kotleba už nie je poslancom.

Sudcom chýbala nadstavba k šekom, píše sa v písomnom odôvodnení rozsudku.


9 h
Nataša Holinová

Hovoriť o jeho riadnom živote predtým bolo trochu nazvyš.


8 h
Jachtu Lady M v hodnote 65 miliónov eur patriacu Alexejovi Mordašovovi zadržali talianske úrady v marci.

Niektoré štáty sa boja precedensu.


10 h
Ranný brífing SME

Prečítajte si najdôležitejšie správy.


4 h

Neprehliadnite tiež

Platná 200-korunová bankovka hore a od júla neplatná, s tenším prúžkom pod ňou.

Ako platiť na dovolenke.


12 h
Stavenisko diaľnica D1 v Likavke.

Diaľničiari dostatočne nevysvetlili, prečo za rovnakú službu zaplatí Slovensko dvakrát.


a 3 ďalší 15 h
Vizualizácia novej etapy projektu Slnečnice

Stavať sa má hlavne v Bratislave.


30. jún
Motorom rastu cien bolo aj v januári zdraženie energií.

Trhové ceny elektriny dosiahli nové rekordy.


SITA 17 h

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  2. Janka Bittó Cigániková: Takto by sme nemocnice (nie len) z plánu obnovy riešili my
  3. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  4. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  5. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  6. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  7. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  8. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 24 202
  2. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 10 343
  3. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 8 014
  4. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek 4 918
  5. Marián Kozák: Stretnutie s mojimi spolužiakmi z vysokej školy v Nitre po 16 rokoch 4 470
  6. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 4 138
  7. Martin Greguš: Práca za 216 eur s DPH/hod? Pozrite si závery z kontrol v mestských podnikoch. Metropolitný inštitút - za dva roky na bežné výdavky o milión EUR viac 3 427
  8. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVb) 3 027
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Žijeme si tu ako v rozprávke
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  3. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  4. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  5. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  7. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  8. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
SkryťZatvoriť reklamu