Česká sociologička Karolína Presová pred troma rokmi založila projekt Replug me, v ktorom ukazuje, ako sa odpojiť od digitálneho sveta. Je to jedno z riešení, pomocou ktorého sa možno vyhnúť vyhoreniu v práci.
Vo svojej praxi sa Karolína Presová bežne stretáva s ľuďmi, ktorí odpisujú na správy na Slacku o druhej hodine v noci, a ich prvá aktivita po zobudení je kontrola pracovných e-mailov a Instagramu.

V čase pandémie, keď mnohí zamestnanci ostali doma na home office a firmy na nich vytvárajú čoraz väčší tlak, sa stieranie hraníc medzi pracovným a súkromným životom ešte zintenzívnilo.
„Kým na začiatku epidémie firmy riešili efektivitu a produktivitu práce, dnes si uvedomujú, že pracovať dlhodobo z domu nemusí byť až také ideálne, zamestnancom je niekedy zle a chýbajú im kolegovia,” upozorňuje v rozhovore pre INDEX Karolína PRESOVÁ.
Čo sa v rozhovore dočítate:
- Aké vedľajšie efekty na psychiku prináša home office
- Ako si v pracovnom tíme nastaviť priority, aby si kolegovia nevypisovali o druhej nadránom
- Čo je digitálna hygiena
- Ako oddeliť pracovný a osobný život pri home office
Mnohé firmy sa počas karantény učia fungovať na home office. Ako to zvládajú?
Už pred karanténou sme s firmami riešili problém so sústredením sa. Zamestnanci odbiehajú k sociálnym médiám, k správam, strácajú čas v digitálnom svete. V uplynulých mesiacoch sa to ešte zhoršilo, pretože zamestnancov nemá kto kontrolovať, a tak časť z nich inklinuje k prokrastinácii a klesá ich produktivita.
Karolína Presová (29)
- Na Masarykovej univerzite v Brne vyštudovala žurnalistiku a sociológiu.
- Stojí za projektom Replug me, ktorý sa venuje propagácii takzvanej digitálnej hygieny.
- Ten založila v roku 2017 na pracovnom pobyte v Indonézii, kde si všimla závislosť ľudí na technológii a aplikáciách.
Navyše, ak zamestnanci už trištvrte roka nepracujú spoločne v jednom fyzickom priestore, ale komunikujú online v rámci digitálnych tímov, vznikajú problémy s mentálnym zdravím. Vzťahy medzi zamestnancami sú primárne kolegiálne, vytráca sa element osobných vzťahov. Kuchynka bola vždy miesto, kde sa kolegovia pozhovárali, spýtali sa, čo majú nové doma, ako sa cítia. V čase home officu to neexistuje.
Je to preto, že nám príde zvláštne pýtať sa kolegu cez Slack, ako sa má, počas pracovnej doby, keď netušíme, čo vlastne robí?
V digitálnom priestore ľudia strácajú osobný priestor na vzájomnú interakciu. Cítia, že sa od seba vzďaľujú, majú pocit osamelosti, chýba im pracovný tím, v ktorom môže klesať dôvera. V online komunikácii si domýšľate, čo kto povedal a ako to myslel.
Samota a strata empatie je problém, ktorý sa bude zrejme zväčšovať. Kým na začiatku epidémie firmy riešili efektivitu a produktivitu práce, dnes si uvedomujú, že pracovať dlhodobo z domu nemusí byť až také ideálne.
Mentálne pracujete nonstop
Čo myslíte pod stratou empatie v pracovnom tíme?