SME

Hneď po zobudení mail a Instagram? Najvyšší čas na budíček (rozhovor)

Rozhovor o digitálnej hygiene.

(Zdroj: Archív K. P. )
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Česká sociologička Karolína Presová pred troma rokmi založila projekt Replug me, v ktorom ukazuje, ako sa odpojiť od digitálneho sveta. Je to jedno z riešení, pomocou ktorého sa možno vyhnúť vyhoreniu v práci.

Vo svojej praxi sa Karolína Presová bežne stretáva s ľuďmi, ktorí odpisujú na správy na Slacku o druhej hodine v noci, a ich prvá aktivita po zobudení je kontrola pracovných e-mailov a Instagramu.

V čase pandémie, keď mnohí zamestnanci ostali doma na home office a firmy na nich vytvárajú čoraz väčší tlak, sa stieranie hraníc medzi pracovným a súkromným životom ešte zintenzívnilo.

„Kým na začiatku epidémie firmy riešili efektivitu a produktivitu práce, dnes si uvedomujú, že pracovať dlhodobo z domu nemusí byť až také ideálne, zamestnancom je niekedy zle a chýbajú im kolegovia,” upozorňuje v rozhovore pre INDEX Karolína PRESOVÁ.

Mnohé firmy sa počas karantény učia fungovať na home office. Ako to zvládajú?

Už pred karanténou sme s firmami riešili problém so sústredením sa. Zamestnanci odbiehajú k sociálnym médiám, k správam, strácajú čas v digitálnom svete. V uplynulých mesiacoch sa to ešte zhoršilo, pretože zamestnancov nemá kto kontrolovať, a tak časť z nich inklinuje k prokrastinácii a klesá ich produktivita.

Navyše, ak zamestnanci už trištvrte roka nepracujú spoločne v jednom fyzickom priestore, ale komunikujú online v rámci digitálnych tímov, vznikajú problémy s mentálnym zdravím. Vzťahy medzi zamestnancami sú primárne kolegiálne, vytráca sa element osobných vzťahov. Kuchynka bola vždy miesto, kde sa kolegovia pozhovárali, spýtali sa, čo majú nové doma, ako sa cítia. V čase home officu to neexistuje.

Je to preto, že nám príde zvláštne pýtať sa kolegu cez Slack, ako sa má, počas pracovnej doby, keď netušíme, čo vlastne robí?

V digitálnom priestore ľudia strácajú osobný priestor na vzájomnú interakciu. Cítia, že sa od seba vzďaľujú, majú pocit osamelosti, chýba im pracovný tím, v ktorom môže klesať dôvera. V online komunikácii si domýšľate, čo kto povedal a ako to myslel.

Samota a strata empatie je problém, ktorý sa bude zrejme zväčšovať. Kým na začiatku epidémie firmy riešili efektivitu a produktivitu práce, dnes si uvedomujú, že pracovať dlhodobo z domu nemusí byť až také ideálne.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Mentálne pracujete nonstop

Čo myslíte pod stratou empatie v pracovnom tíme?

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C7F96 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu