Pondelok, 6. december, 2021 | Meniny má MikulášKrížovkyKrížovky

V serviscentrách sú top platy, štát však získal viac než ľudia (rozhovor)

S Gabrielom Galgócim o budúcnosti sektora.

Predseda BSCF Gabriel Galgóci (Zdroj: SME - Jozef Jakubčo)

V uplynulých mesiacoch slovenské centrá zdieľaných služieb nadnárodných firiem Johnson Controls, AT&T a IBM ohlásili hromadné prepúšťanie.

O aktuálnej situácii v sektore a jeho budúcnosti sa INDEX zhovára so šéfom Business Service Center Forum (BSCF) pri Americkej obchodnej komore na Slovensku Gabrielom Galgócim. BSCF združuje 32 firiem, ktoré prevádzkujú centrá zdieľaných služieb.

Článok nájdete aj v aprílovom vydaní mesačníka INDEX.Článok nájdete aj v aprílovom vydaní mesačníka INDEX. (zdroj: Hej, Ty!, Marko Erd)

Prepúšťanie a covid

Súvisí ohlásené prepúšťanie v slovenských servisných centrách s ekonomickými dosahmi pandémie covidu?

Nie veľmi. Súvisí to najmä so životným cyklom a evolúciou týchto centier, v ktorých firmy sústreďujú regionálne alebo globálne aktivity v oblasti interných financií, IT, predaja či zákazníckej podpory.

Na začiatku na Slovensku hľadali a našli lacnú a kvalifikovanú pracovnú silu v porovnaní so západnou Európou. Nasledovalo obdobie rastu, kedy centrá naberali ďalšie aktivity aj ľudí.

Sofistikovanejšie činnosti, pri ktorých potrebujete technické znalosti, kolaboračné schopnosti alebo mäkké zručnosti, si firmy budú uchovávať v Európe.

Od istého momentu začali firmy činnosti automatizovať (pomocou takzvaných softvérových robotov – pozn. red.). Aktivity, ktoré neautomatizovali – nie preto, že by to nebolo možné, ale investícia do automatizácie by bola neekonomická – posúvajú do krajín s optimálnejšou cenou práce, do Ázie alebo Latinskej Ameriky.

Ale sofistikovanejšie činnosti, pri ktorých potrebujete technické znalosti, kolaboračné schopnosti alebo mäkké zručnosti, si firmy budú uchovávať v Európe.

Covid a koronakríza do životného cyklu centier nijako nezasahuje?

Súvisiaci článok Zamestnávajú masy ľudí a chcú ďalších. Digitálne fabriky covid netrápi Čítajte 

Zasahuje, ale skôr sprostredkovane. Servisné centrá obsluhujú všetky oblasti ekonomiky. Ak by napríklad výrazne poklesla výroba v automobilkách, museli by reagovať aj centrá.

Možno ešte lepší príklad sú aerolínie, ktorým centrá poskytujú IT služby či zákaznícky servis – väčšina lietadiel od vlaňajšej jari sedí na zemi.

Z prevádzkového hľadiska však covid na centrá vplyv nemá. Aj počas korony fungujú bez akýchkoľvek obmedzení. Prácu z domu využívali aj predtým, takže prechod na home office bola otázka nanajvýš niekoľkých dní. Mnohé sú na home office doteraz.

Očakávate v tomto roku ďalšie vlny prepúšťania?

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

EÚ plánuje zaviesť uhlíkové clo pre produkty z tretích krajín.


5. dec
Obchod Pepco v Bratislave. (ilustračné foto)

Milan Drahoš o nejednoznačnosti lockdownu i útokoch na zamestnancov.


3. dec
Mliečne produkty by vo vyváženej strave nemali chýbať.

Sťažujú sa obchodníci, mliekari aj farmári.


3. dec
Hegerova vláda.

Pri platoch rozhoduje priemerná mzda a plat poslancov.


3. dec
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Časť galérie predsedov vlád na Úrade vlády.

Slovensku hrozí, že sa prepadne samo do seba. Vlastne ako teraz.


5. dec
Jakub Filo.

Minister neráta, s kým sedí vo vláde.


41m
Skryť Zatvoriť reklamu