V uplynulých mesiacoch slovenské centrá zdieľaných služieb nadnárodných firiem Johnson Controls, AT&T a IBM ohlásili hromadné prepúšťanie.
O aktuálnej situácii v sektore a jeho budúcnosti sa INDEX zhovára so šéfom Business Service Center Forum (BSCF) pri Americkej obchodnej komore na Slovensku Gabrielom Galgócim. BSCF združuje 32 firiem, ktoré prevádzkujú centrá zdieľaných služieb.
Prepúšťanie a covid
Súvisí ohlásené prepúšťanie v slovenských servisných centrách s ekonomickými dosahmi pandémie covidu?
Nie veľmi. Súvisí to najmä so životným cyklom a evolúciou týchto centier, v ktorých firmy sústreďujú regionálne alebo globálne aktivity v oblasti interných financií, IT, predaja či zákazníckej podpory.
V rozhovore sa dočítate:
- Ako do života servisných centier zasiahla pandémia
- Či sa v sektore očakáva ďalšia vlna prepúšťania
- Ako ľudí v servisných centrách ovplyvní automatizácia a robotizácia činností
- Prečo už job hopping pre centrá nie je výrazný problém
- Ako môže vláda pomôcť rozvíjať biznis servisných centier
- V čom sa Andrej Babiš líši od slovenských politikov
Na začiatku na Slovensku hľadali a našli lacnú a kvalifikovanú pracovnú silu v porovnaní so západnou Európou. Nasledovalo obdobie rastu, kedy centrá naberali ďalšie aktivity aj ľudí.
“Sofistikovanejšie činnosti, pri ktorých potrebujete technické znalosti, kolaboračné schopnosti alebo mäkké zručnosti, si firmy budú uchovávať v Európe.
„
Od istého momentu začali firmy činnosti automatizovať (pomocou takzvaných softvérových robotov – pozn. red.). Aktivity, ktoré neautomatizovali – nie preto, že by to nebolo možné, ale investícia do automatizácie by bola neekonomická – posúvajú do krajín s optimálnejšou cenou práce, do Ázie alebo Latinskej Ameriky.
Ale sofistikovanejšie činnosti, pri ktorých potrebujete technické znalosti, kolaboračné schopnosti alebo mäkké zručnosti, si firmy budú uchovávať v Európe.
Covid a koronakríza do životného cyklu centier nijako nezasahuje?

Zasahuje, ale skôr sprostredkovane. Servisné centrá obsluhujú všetky oblasti ekonomiky. Ak by napríklad výrazne poklesla výroba v automobilkách, museli by reagovať aj centrá.
Možno ešte lepší príklad sú aerolínie, ktorým centrá poskytujú IT služby či zákaznícky servis – väčšina lietadiel od vlaňajšej jari sedí na zemi.
Z prevádzkového hľadiska však covid na centrá vplyv nemá. Aj počas korony fungujú bez akýchkoľvek obmedzení. Prácu z domu využívali aj predtým, takže prechod na home office bola otázka nanajvýš niekoľkých dní. Mnohé sú na home office doteraz.
Očakávate v tomto roku ďalšie vlny prepúšťania?