SME

Bicykle sa predávajú so zľavami v desiatkach percent, výrobcovia čistia sklady

Má to byť len dočasný stav.

Výrobca bicyklov vo fabrike Kellys Bicycles vo Veľkom Orvišti.Výrobca bicyklov vo fabrike Kellys Bicycles vo Veľkom Orvišti. (Zdroj: Maňo Štrauch)

Nedávno ohlásené prepúšťanie vo fabrike nemeckej firmy Bosch na východe Slovenska, kde sa mali vyrábať elektromotory do bicyklov, je výsledkom dozvukov krízy v tomto sektore.

Nemci zistili, že dopyt po elektromotoroch sa nezvyšuje tak, ako predpokladali, preto prešovský závod nepotrebujú.

Producenti bicyklov v Európe i na Slovensku prechádzajú turbulentným obdobím. Snažia sa vyprázdniť plné sklady, obmedzujú produkciu, nové modelové rady odsúvajú na neskôr a zľavy im nahlodávajú zisky.

Súvisiaci článok Bosch v Prešove končí, ľudí prepustí. Megainvestícia definitívne padla Čítajte 

Na výpredaje nabehli aj Slováci

Holandský výrobca elektrobicyklov Vanmoof skrachoval, japonskému producentovi komponentov Shimano klesli tržby o 30 percent a zisk o polovicu, nemecká značka Canyon sa dostala do dvojmiliónovej straty po tom, ako plošne znižovala ceny.

SkryťVypnúť reklamu

Miroslav Lukáč, konateľ firmy Belve zo Starej Turej, ktorá stojí za bicyklovou značkou CTM, vysvetľuje, že manažmenty globálnych firiem zle vyhodnotili boom záujmu o bicykle.

Počas covidovej pandémie zdvojnásobili objednávky komponentov, no ukázalo sa, že ich očakávania boli prehnané a nezodpovedali reálnemu dopytu zákazníkov. Podľa Lukáča narástol len o 20 až 30 percent.

Keďže skladové zásoby viazali obrovský kapitál, veľké značky rozbehli výpredaje. Už na začiatku minulého roka ponúkali zľavy okolo 20 percent, koncom sezóny stúpli až na 40 percent.

Tomuto trendu sa museli prispôsobiť aj slovenské značky. „Keď veľké firmy nastavia nejakú cenovú úroveň, my ako menší producenti musíme byť cenovo pod nimi, aby sme boli stále atraktívnejší. Keďže sa veľké firmy vlani dotiahli cenami na naše nižšie ceny, museli sme zlacňovať,“ vysvetľuje Lukáč.

SkryťVypnúť reklamu

Vlaňajšia sezóna tak z pohľadu tržieb nebola zlá. Problematická bola z hľadiska nižšieho zisku, pretože zľavy okresali marže výrobcov a predajcov.

Bez noviniek na tento rok

Zľavy z minulého roka sa preliali aj do tohtoročnej sezóny. „Očakáva sa, že sa zredukuje nadpriemerný stav zásob hotových bicyklov, a to aj cestou zliav,“ tvrdí obchodný riaditeľ značky Dema Richard Likavčan.

V kombinácii so snahou predajcov vyprázdniť ich vlastné sklady sa môžu zľavy podľa neho pohybovať v desiatkach percent. „Je to však krátkodobý stav,“ dodáva.

Mnohé bicyklové značky nepriniesli žiadne novinky na rok 2024, pretože sa chcú najprv zbaviť modelov z predchádzajúcich sezón. Nie sú však technicky zastarané, pretože ani výrobcovia komponentov v neistej situácii neuvádzali na trh veľa noviniek.

SkryťVypnúť reklamu

Kellys Bicycles z Veľkého Orvišťa pri Piešťanoch v súčasnosti ponúka zľavy od osem do takmer 30 percent. Šéf firmy Michal Divinec hovorí, že s príchodom teplejších mesiacov a v dôsledku zníženia skladových zásob či dokonca začínajúceho nedostatku dostupnosti niektorých modelov sa zľavy budú postupne znižovať.

Kellys Bicycles vlani v segmente lacnejších klasických bicyklov zaznamenal spomalenie dopytu, čo mohol byť dôsledok vyššej inflácie, ktorá domácnosti obrala o úspory.

Predaj elektrobicyklov však naďalej rástol dvojciferným tempom. Sú to bicykle, ktorých ceny sa začínajú na troch tisíckach eur, a tak ich kupujúci zrejme nie sú až takí citliví na výšku inflácie.

„V tomto roku rátame s rastom predaja všetkých predajných kategórií,“ dodáva Divinec.

SkryťVypnúť reklamu

Obchodný riaditeľ Demy Likavčan očakáva oživenie dopytu hlavne v drahších kategóriách, ale podľa neho sa prejaví aj efekt odložených nákupov z predchádzajúcej sezóny. To znamená, že zľavy sa môžu stať impulzom na nákup bicyklov aj v strednom segmente.

Súvisiaci článok Šéf Kellys: Biznis s bicyklami sa výrazne mení, budeme ako automobilky Čítajte 

Prečo budú ceny rásť

Výrobcovia si myslia, že po prečistení trhu od zliav budú mať priestor na zdražovanie.

„V budúcnosti sa budú chcieť všetky svetové firmy vrátiť k pôvodným cenám. Súčasné ceny bicyklov preto považujem za veľmi dobré. Myslím si, že víťazom je spotrebiteľ, ktorý profituje zo zliav a z dostatku bicyklov na skladoch,“ hovorí Lukáč.

Ceny v predajniach závisia predovšetkým od podmienok v dodávateľských reťazcoch. Producenti komponentov z Číny, Japonska a z Taiwanu vlani znižovali ceny a dôležité bude, ako ich nastavia, keď sa situácia na trhu s bicyklami ustáli.

SkryťVypnúť reklamu

Ďalším faktorom sú dopravné a logistické náklady. Kým vlani trvalo dodanie námorného kontajnera s komponentmi z Číny 45 dní, v súčasnosti je to pre teroristické útoky v Červenom mori a v Adenskom zálive o dva týždne viac. Lode sa totiž neplavia cez Suezský prieplav, ale okolo Mysu dobrej nádeje na juhu Afriky.

Námorná časť dopravy zdražela z 1500 na 2500 až tritisíc dolárov na kontajner. Stále to však nie je také dramatické ako počas pandémie, keď preprava jedného kontajnera vyšla až na 16-tisíc dolárov.

Veľký potenciál vidia výrobcovia stále v e-bajkoch. Presedlávajú na ne cyklisti, ktorí mali kedysi crossové bicykle, ale aj ľudia, ktorí sa cyklistike nevenovali, prípadne starší a rekreační cyklisti, ktorých klasický bicykel limitoval.

Rastúca konkurencia pri e-bajkoch však zároveň tlačí ceny nadol. „Výrobca aj predajcovia majú na nich vyšší obrat, ale nižšiu maržu, preto sú elektrobicykle ekonomicky komplikovanejší segment,“ uzatvára Lukáč.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

Komerčné články

  1. Mladým sa nič nechce? Rodičia často netušia, ako deti na sebe pracujú
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  3. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  4. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  1. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 17 523
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 692
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 3 585
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 3 211
  5. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 3 007
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 645
  7. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 255
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 2 025
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Čínska firma ByteDance, ktorá vlastní videoaplikáciu TikTok.

Odklad uplatňovania zákazu TikToku v Spojených štátoch platí do 17. septembra.


TASR
Budova Apollo II.

V Bratislave sa realizujú iba menšie butikové projekty.


TASR
Ilustračné foto.

Reagovala na zákaz zo strany EÚ.


SITA
Ilustračné foto

Je dôležité zachovávať fakty a dôveryhodnosť, tvrdí expert.


TASR
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 27 536
  2. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 21 671
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 18 710
  4. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 12 811
  5. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 10 883
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 744
  7. Ján Valchár: Poslušne hlásim, som doma! 5 797
  8. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 4 160
  1. Věra Tepličková: Na Devíne sláva bola, ušlo sa vám kúsok z vola?
  2. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  3. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  4. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  5. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  6. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  7. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  8. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
SkryťZatvoriť reklamu