SME

Višňové tak skoro neotvoria. Ráž rezignoval, betón vyhral nad asfaltom

Problémom asfaltu v tuneli je najmä jeho nižšia bezpečnosť.

Západný portál tunela Višňové.Západný portál tunela Višňové. (Zdroj: Branislav Koscelník)
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zdá sa, že tunel Višňové ešte viac problémový napokon nebude. Vozovku z asfaltu, pred ktorou varovali odborníci, v ňom napokon nepoložia. Zabrali najmä ostré námietky hasičov, informovala televízia TA3.

Keď na začiatku leta prenikla do médií informácia, že minister dopravy Jozef Ráž (nom. Smer) uvažuje o zmene povrchu vozovky v z betónu na asfalt, ozvali sa INDEX-u viaceré zdroje z prostredia stavebníctva. Varovali, že to nie je dobrý nápad.

Argumentovali tým, že asfalt je horľavý, toxický a pri požiari v tuneli zohrievaním stráca svoje mechanické vlastnosti. V podstate sa rozpadne a už nemôže plniť svoj hlavný účel, teda byť bezpečnou cestou.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Napokon ich obavy s povrchom v tuneli na diaľnici D1 pri Žiline potvrdila aj odborníčka na povrchy vozoviek z Katedry dopravných stavieb Stavebnej fakulty STU v Bratislave Andrea Zuzulová. Tá okrem bezpečnosti kritizovala aj údajnú lacnejšiu cenu asfaltu oproti betónu.

„Asfalt je ľahko opraviteľný, ale nie lacný. Navyše, každá oprava si vyžaduje obmedzenie dopravy. V súčasnosti vieme už aj betónové cesty opraviť rýchlo a ľahko,“ vysvetľovala Zuzulová v rozhovore pre INDEX.

Súvisiaci článok Expertka na cesty: Nikto sa v minulosti neodvážil experimentovať s asfaltom v tuneli (rozhovor) Čítajte 

Jej argumenty vtedy potvrdil aj šéf Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska Pavol Kováčik. „Ak vezmeme celkové náklady spojené so správou cesty počas celej životnosti, použitie betónu vychádza jednoznačne lacnejšie,“ tvrdil.

Súvisiaci článok Ráž chce Višňové otvoriť skôr. Ruky preč od asfaltu, varujú odborníci Čítajte 

Ministerstvo dopravy napokon pod ťarchou argumentov kapitulovalo. Pritom v lete dlho nechcelo priznať, že o takej možnosti vôbec uvažuje a kto prišiel s touto myšlienkou.

SkryťVypnúť reklamu

Návrat k betónu

„Opäť sa vraciame k betónovej vozovke, čo súvisí najmä s požiarnou bezpečnosťou,“ povedal na konci minulého týždňa pre televíziu TA3 štátny tajomník ministerstva dopravy Igor Choma (Smer).

Podľa neho hasiči úradníkov po niekoľkých stretnutiach presvedčili, že betón v tuneli je bezpečnejší povrch ako asfalt.

Pravdepodobne zavážilo aj to, že zmenou projektu by rezort veľa neušetril. Ani čas, ani peniaze.

Súvisiaci článok Ráž chce Višňové otvoriť skôr. Ruky preč od asfaltu, varujú odborníci Čítajte 

Minister dopravy neuspel ani s plánmi na predčasné otvorenie tunela Višňové, ktorý sa už stavia viac ako desať rokov a mešká. Padol totiž jeho predošlý argument, že asfaltom sa ušetrí čas a tunel bude môcť byť otvorený v predstihu.

„Potenciálna časová úspora by nevyvážila nároky na zmenu projektu v pokročilom štádiu realizácie,“ dodal pre TA3 Tomáš Ferenčák, hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti.

SkryťVypnúť reklamu

Podobne argumentovala ešte v júli Zuzulová. „Touto zmenou sa neurýchli výstavba, ale iba sa opäť zaplatia veci, ktoré už raz boli naprojektované, vypracované a odsúhlasené,“ upozorňovala.

Podľa nej by sa opäť musel robiť statický výpočet vozovky, projektová dokumentácia, technologický postup výstavby vozovky, projekt osvetlenia tunela a riziková analýza.

Predčasné otvorenie nebude

Ráž chcel tunel Višňové predčasne spúšťať jednosmerne, to znamená, že otvoriť len jednu rúru. Argumentoval havarijnou situáciou pri Strečne, kde bola premávka obmedzená do jedného pruhu pre zosuvy skál.

Nebezpečná cesta pod Strečnom bola medzičasom dočasne sprejazdnená aj pre problémy s padajúcim mostom pri Kremničke. Ten v rekordnom čase cez víkend zbúrali. Úsek pod Strečnom by mal byť zabezpečený asi o mesiac.

SkryťVypnúť reklamu

„Dokončia sa obidve tunelové rúry so všetkým, čo majú mať, a celé dielo bude spustené naraz,“ dodal Choma pre TA3.

Kedy to bude, je zatiaľ otázne. Pôvodný termín mal byť koniec roka 2025.

Súvisiaci článok Kolaps na R1 ukázal, ako cestovať zo západu na východ. Kúpte si maďarskú známku Čítajte 

Prečo je asfalt nebezpečný

Problémom asfaltu v tuneli je najmä jeho nižšia bezpečnosť v prípade nehody, pri ktorej by došlo k požiaru vozidla.

Podľa porovnávacej skúšky asfaltových a betónových materiálov, ktorú urobila univerzita v Cergy Pontoise vo Francúzsku, je asfalt proti vysokej teplote menej odolný než betón.

Asfaltové vozovky začnú horieť pri teplote okolo 500 stupňov Celzia už po ôsmich minútach zohrievania. To je oveľa nižšia teplota, aká sa v minulosti bežne vyskytovala pri požiaroch v tuneloch.

Na druhej strane, pokládka asfaltovej vozovky je o desať až pätnásť percent lacnejšia. No takáto vozovka má kratšiu životnosť, počas ktorej treba jej povrch dva-až trikrát vymeniť.

SkryťVypnúť reklamu

Na Slovensku máme oveľa viac firiem, ktoré majú skúsenosti s asfaltovaním, ako tých, ktoré robia betónové vozovky. „Pri asfaltovaní nepotrebujete až takých odborníkov,“ vysvetľovala v lete preferenciu asfaltu na Slovensku Zuzulová.

Diaľnice

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

Komerčné články

  1. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok.
  2. Myslíte si, že múka vydrží večnosť? Záleží, ako ju skladujete
  3. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  4. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  5. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život
  6. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť
  7. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte
  8. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  1. Filantropia slovenských milionárov s tichým vplyvom
  2. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  3. LESY SR otvorili novú predajňu Lesníckych pochúťok
  4. Myslíte si, že múka vydrží večnosť? Záleží, ako ju skladujete
  5. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  6. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  7. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte
  8. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život
  1. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte 10 687
  2. Myslíte si, že múka vydrží večnosť? Záleží, ako ju skladujete 5 539
  3. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť 5 339
  4. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život 5 195
  5. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym 4 876
  6. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok. 4 703
  7. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku 4 185
  8. Slovenská značka získala Obal roka 2025 3 134
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Kontajnerová loď v blízkosti terminálu na východe Číny.

Vyššie clá zasiahli nemecký export do USA.


TASR
Eurokomisár Wopke Hoekstra a predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyenová.

Detailne má tieto mechanizmy predstaviť eurokomisár Wopke Hoekstra.


TASR
Samuel Migaľ, minister investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR.

Odvolávanie ministra investícií iniciovalo Progresívne Slovensko.


TASR
Červené námestie v Moskve.

Rusko vyčerpáva pracovnú silu, výrobné kapacity a rezervy.


SITA 10
  1. Marián Viskupič: Rozpočet 2026: Podvod roka, nie zákon roka
  2. INESS: Zdravotná starostlivosť v USA: Mýtus voľného trhu
  3. Juraj Jevin: Kde je minister financií?
  4. Teodor Dlužanský: Ako Fico suverénne konsoliduje?
  5. Jozef Mačo: Nelegálne skládky odpadu pri osadách nemajú odstraňovať obce. Nie že nemajú, nesmú.
  6. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  7. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  8. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  1. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika! 13 965
  2. Anna Brawne: Pán riaditeľ SIS, klamete alebo máte problémy s pamäťou? 11 395
  3. Ivan Čáni: Súdruh Blaha nie je rozhodne žiadne neviniatko, ale toto si ani on nezaslúži. 9 780
  4. Rado Surovka: Prečo Fico vyhrá voľby v r.2027. 7 393
  5. Martin Fronk: Slovenský "Mordor": Podzemný labyrint plný vína, bosoriek a atómových krytov, o ktorom vedel len málokto 5 880
  6. Ján Valchár: Súboj mentálnych atlétov alebo Nobelovu cenu za novú vojnu 4 401
  7. Ján Valchár: Základný stavebný kameň každej ideológie: STRACH 4 103
  8. Ján Valchár: Palivová kríza v Rusku bujnie 4 018
  1. Marcel Rebro: Pošli Vianoce deťom do ostreľovaného mesta
  2. Roman Kebísek: Ako sa správa stoický filozof? Marcus Aurelius o tom písal pri Hrone
  3. Dušan Koniar: Trnafský Kazisvet, náš agilný sused zo spoločného dvora
  4. Radko Mačuha: Leninovec Blaha sa rozčuluje nad stratou sochy Čulena.
  5. Anna Brawne: Pán riaditeľ SIS, klamete alebo máte problémy s pamäťou?
  6. Radko Mačuha: Viete čo má spoločné Róbert Fico a Benito Mussolini?
  7. Věra Tepličková: Podobnosť čisto náhodná alebo Čo sa ti to deje, národ slovenský?
  8. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika!
SkryťZatvoriť reklamu