SME

Višňové tak skoro neotvoria. Ráž rezignoval, betón vyhral nad asfaltom

Problémom asfaltu v tuneli je najmä jeho nižšia bezpečnosť.

Západný portál tunela Višňové.Západný portál tunela Višňové. (Zdroj: Branislav Koscelník)

Zdá sa, že tunel Višňové ešte viac problémový napokon nebude. Vozovku z asfaltu, pred ktorou varovali odborníci, v ňom napokon nepoložia. Zabrali najmä ostré námietky hasičov, informovala televízia TA3.

Keď na začiatku leta prenikla do médií informácia, že minister dopravy Jozef Ráž (nom. Smer) uvažuje o zmene povrchu vozovky v z betónu na asfalt, ozvali sa INDEX-u viaceré zdroje z prostredia stavebníctva. Varovali, že to nie je dobrý nápad.

Argumentovali tým, že asfalt je horľavý, toxický a pri požiari v tuneli zohrievaním stráca svoje mechanické vlastnosti. V podstate sa rozpadne a už nemôže plniť svoj hlavný účel, teda byť bezpečnou cestou.

SkryťVypnúť reklamu

Napokon ich obavy s povrchom v tuneli na diaľnici D1 pri Žiline potvrdila aj odborníčka na povrchy vozoviek z Katedry dopravných stavieb Stavebnej fakulty STU v Bratislave Andrea Zuzulová. Tá okrem bezpečnosti kritizovala aj údajnú lacnejšiu cenu asfaltu oproti betónu.

„Asfalt je ľahko opraviteľný, ale nie lacný. Navyše, každá oprava si vyžaduje obmedzenie dopravy. V súčasnosti vieme už aj betónové cesty opraviť rýchlo a ľahko,“ vysvetľovala Zuzulová v rozhovore pre INDEX.

Súvisiaci článok Expertka na cesty: Nikto sa v minulosti neodvážil experimentovať s asfaltom v tuneli (rozhovor) Čítajte 

Jej argumenty vtedy potvrdil aj šéf Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska Pavol Kováčik. „Ak vezmeme celkové náklady spojené so správou cesty počas celej životnosti, použitie betónu vychádza jednoznačne lacnejšie,“ tvrdil.

Súvisiaci článok Ráž chce Višňové otvoriť skôr. Ruky preč od asfaltu, varujú odborníci Čítajte 

Ministerstvo dopravy napokon pod ťarchou argumentov kapitulovalo. Pritom v lete dlho nechcelo priznať, že o takej možnosti vôbec uvažuje a kto prišiel s touto myšlienkou.

SkryťVypnúť reklamu

Návrat k betónu

„Opäť sa vraciame k betónovej vozovke, čo súvisí najmä s požiarnou bezpečnosťou,“ povedal na konci minulého týždňa pre televíziu TA3 štátny tajomník ministerstva dopravy Igor Choma (Smer).

Podľa neho hasiči úradníkov po niekoľkých stretnutiach presvedčili, že betón v tuneli je bezpečnejší povrch ako asfalt.

Pravdepodobne zavážilo aj to, že zmenou projektu by rezort veľa neušetril. Ani čas, ani peniaze.

Súvisiaci článok Ráž chce Višňové otvoriť skôr. Ruky preč od asfaltu, varujú odborníci Čítajte 

Minister dopravy neuspel ani s plánmi na predčasné otvorenie tunela Višňové, ktorý sa už stavia viac ako desať rokov a mešká. Padol totiž jeho predošlý argument, že asfaltom sa ušetrí čas a tunel bude môcť byť otvorený v predstihu.

„Potenciálna časová úspora by nevyvážila nároky na zmenu projektu v pokročilom štádiu realizácie,“ dodal pre TA3 Tomáš Ferenčák, hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti.

SkryťVypnúť reklamu

Podobne argumentovala ešte v júli Zuzulová. „Touto zmenou sa neurýchli výstavba, ale iba sa opäť zaplatia veci, ktoré už raz boli naprojektované, vypracované a odsúhlasené,“ upozorňovala.

Podľa nej by sa opäť musel robiť statický výpočet vozovky, projektová dokumentácia, technologický postup výstavby vozovky, projekt osvetlenia tunela a riziková analýza.

Predčasné otvorenie nebude

Ráž chcel tunel Višňové predčasne spúšťať jednosmerne, to znamená, že otvoriť len jednu rúru. Argumentoval havarijnou situáciou pri Strečne, kde bola premávka obmedzená do jedného pruhu pre zosuvy skál.

Nebezpečná cesta pod Strečnom bola medzičasom dočasne sprejazdnená aj pre problémy s padajúcim mostom pri Kremničke. Ten v rekordnom čase cez víkend zbúrali. Úsek pod Strečnom by mal byť zabezpečený asi o mesiac.

SkryťVypnúť reklamu

„Dokončia sa obidve tunelové rúry so všetkým, čo majú mať, a celé dielo bude spustené naraz,“ dodal Choma pre TA3.

Kedy to bude, je zatiaľ otázne. Pôvodný termín mal byť koniec roka 2025.

Súvisiaci článok Kolaps na R1 ukázal, ako cestovať zo západu na východ. Kúpte si maďarskú známku Čítajte 

Prečo je asfalt nebezpečný

Problémom asfaltu v tuneli je najmä jeho nižšia bezpečnosť v prípade nehody, pri ktorej by došlo k požiaru vozidla.

Podľa porovnávacej skúšky asfaltových a betónových materiálov, ktorú urobila univerzita v Cergy Pontoise vo Francúzsku, je asfalt proti vysokej teplote menej odolný než betón.

Asfaltové vozovky začnú horieť pri teplote okolo 500 stupňov Celzia už po ôsmich minútach zohrievania. To je oveľa nižšia teplota, aká sa v minulosti bežne vyskytovala pri požiaroch v tuneloch.

Na druhej strane, pokládka asfaltovej vozovky je o desať až pätnásť percent lacnejšia. No takáto vozovka má kratšiu životnosť, počas ktorej treba jej povrch dva-až trikrát vymeniť.

SkryťVypnúť reklamu

Na Slovensku máme oveľa viac firiem, ktoré majú skúsenosti s asfaltovaním, ako tých, ktoré robia betónové vozovky. „Pri asfaltovaní nepotrebujete až takých odborníkov,“ vysvetľovala v lete preferenciu asfaltu na Slovensku Zuzulová.

Diaľnice

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

Komerčné články

  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  1. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 9 652
  2. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 4 617
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 029
  4. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 3 579
  5. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 3 434
  6. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 782
  7. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 2 238
  8. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 2 225
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Nové objednávky sa zmenšili o 1,4 percenta.


SITA
Ilustračné foto

Náladu investorov zlepšili pozitívne správy z trhu práce.


TASR
Ilustračné foto.

Študenti tvrdia, že dopravca porušuje vyhlášku.


SITA 5
Jeden z objektov, ktorý ponúknu v dražbe.

Saber Distillery môže prísť o sklady.


  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 27 031
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 18 953
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 18 179
  4. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 10 657
  5. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 502
  6. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 6 356
  7. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 5 074
  8. Ján Valchár: Poslušne hlásim, som doma! 4 694
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  2. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  3. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  4. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  5. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  6. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  7. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  8. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
SkryťZatvoriť reklamu