SME

Električka v Petržalke ako hazard s peniazmi? Mesto má plán B

Výstavba vyjde na 90 miliónov eur.

Prvá električka do Petržalky prešla po zrekonštruovanom Starom moste 8. júla 2016. Trať má pokračovať až na Janíkov dvor.Prvá električka do Petržalky prešla po zrekonštruovanom Starom moste 8. júla 2016. Trať má pokračovať až na Janíkov dvor. (Zdroj: TASR - Pavel Neubauer)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Hra o čas. Aj tak sa dá nazvať snaha bratislavského magistrátu o výstavbu druhej etapy električkovej trate v Petržalke.

Predĺženie v úseku Bosákova - Janíkov dvor majú financovať ešte staré eurofondy. Stihnúť to však treba do konca budúceho roka. Inak bude musieť Slovensko európske peniaze vrátiť a Bratislava bude potrebovať iné zdroje financovania.

Súvisiaci článok Kam povedú nové električkové trate? Magistrát odhalil priority Čítajte 

Rezort investícií: Výstavba sa nestihne

Ministerka investícií Veronika Remišová (Za ľudí) ešte v januári uviedla bratislavskú električku ako jeden z príkladov, keď za nevyčerpanie eurofondov nemôžu ministerstvá, ale neschopnosť samotných prijímateľov.

„Vzhľadom na krátkosť času, ktorý zostáva, považujeme tento projekt za rizikový. Je predpoklad, že sa nepodarí v celku dokončiť tak, ako bol pôvodne naplánovaný,“ potvrdzuje naďalej hovorca ministerstva Andrej Ďuríček.

Aby peniaze neprepadli, treba pripraviť náhradné projekty. No aj s tým má Bratislava podľa Remišovej problém, lebo magistrát stále nevie, aké množstvo peňazí nakoniec vyčerpá.

Mesto s meškaním neráta

Vedenie Bratislavy má iný názor. Výstavba trate, ktorá má plynulo nadväzovať na úsek od Jesenského po Jungmannovu, sa podľa hovorkyne magistrátu Dagmar Schmuckovej omeškala len o jeden mesiac.

Stať sa tak malo pre veľké množstvo pripomienok, s ktorými sa počas povoľovacieho procesu museli poradiť. Odvtedy vraj ide projekt podľa plánu.

Víťazom verejného obstarávania na zhotoviteľa, ktoré prebehlo minulý rok od októbra do marca, sa stalo Združenie MHD Petržalka. Mesto s ním podpísalo zmluvu začiatkom novembra a odovzdalo mu stavenisko.

Prvé práce na takmer štvorkilometrovej trati sa rozbehli koncom minulého roka. Okrem výrubu stromov a odstraňovania vrstvy humusu sa v lokalite Janíkovho dvora začalo s búraním tunela nedostavaného bratislavského metra.

Nasledovať má preloženie inžinierskych sietí v trase koridoru. "Masívny rozbeh stavebných prác očakávame v jarných mesiacoch," uvádza hovorkyňa hlavného mesta.

Električka za takmer 90 miliónov eur bude podľa Schmuckovej po trati premávať už koncom roka 2023 aj v prípade, ak nebudú dokončené všetky administratívne procesy.

"Tieto práce sa môžu finalizovať aj potom, v zmluve je na zrealizovanie celej stavby stanovených 27 mesiacov," dodáva.

Výstavbu monitoruje aj rezort dopravy. "Mesto v súčasnosti pripravuje žiadosť o nenávratný finančný príspevok (z eurofondov, pozn. red.). Jeho predloženie očakávame v druhom štvrťroku," hovorí Martin Petro z komunikačného oddelenia rezortu.

Ministerstvo je riadiacim orgánom operačného programu Integrovaná infraštruktúra, z ktorého sa stavba trate financuje. S magistrátom si informácie vymieňa na pravidelných poradách, spoločne riešia aj komplikácie, ktoré prináša súčasné zdražovanie stavebných materiálov a ich nedostatok.

Peniaze pôjdu na iné projekty

Ak výstavba električkovej trate napriek plánom bude meškať, eurofondy vyčlenené na bratislavskú dopravu (sto miliónov eur) by sa mohli zužitkovať na financovanie iných dopravných projektov.

Schmucková tvrdí, že mesto už vypracovalo ich zoznam a prekonzultovalo ho s rezortom dopravy. Obsahuje napríklad predĺženie trolejbusových tratí či modernizáciu údržbových základní v depe Jurajov dvor a vo vozovni Krasňany. "Všetky tieto projekty súvisia s témou udržateľnej dopravy," dodáva hovorkyňa.

Aby náhradné projekty boli v prípade potreby poruke, magistrát s rezortom dopravy koncom februára podpísal zmluvu o nenávratnom finančnom príspevku vo výške 2,8 milióna eur na financovanie projektových dokumentácií k výstavbe štyroch trolejbusových tratí a modernizácie trate na Kramáre.

Konkrétne ide o trasu Autobusová stanica - Nové SND, Bulharská - Galvaniho, Patrónka a Riviéra, Trenčianska - Bajkalská - Hraničná - Mlynské nivy a modernizáciu úseku z hlavnej stanice cez Kramáre na Patrónku.

"Tieto náhradné projekty sú financovateľné aj z budúceho programovacieho obdobia, čiže pracujeme s viacerými alternatívami," hovorí rezort dopravy.

Do úvahy prichádza fázovanie

Dostavba električky po konci budúceho roka by sa zasa mohla vyriešiť takzvaným fázovaním projektu. To znamená, že časť, ktorá sa stihne dokončiť do termínu, bude financovaná zo súčasného programovacieho obdobia, zvyšok zatiahne to budúce.

Možnosť financovať jeden projekt dvoma rôznymi balíkmi eurofondov využilo Slovensko aj v minulosti. Schváliť ho však musí Európska komisia.

Navyše, otázne je, či sa v nových eurofondoch nájde pre Bratislavu dosť financií na takú veľkú investíciu, akou je električka.

Projekt je financovaný z Kohézneho fondu a podľa rezortu dopravy by to bolo najlepšie riešenie aj v budúcnosti: "Umožňuje totiž financovať projekty až do 85 percent celkových oprávnených nákladov, a to aj na území Bratislavského kraja."

Súvisiaci článok Remišovej pribúdajú problémy, župani sa na ňu sťažovali v Bruseli Čítajte 

Zatiaľ má Bratislavský región prisľúbených len 20 miliónov eur z Fondu regionálneho rozvoja. Ministerka investícií sa síce preň snaží presunúť až pol miliardy eur, zatiaľ sa však s Európskou komisiou nedohodla.

Aj preto jej rezort opakuje, že Bratislava má urobiť všetko pre to, aby projekt dokončila včas. „Nemožno sa spoliehať na to, že komisia bude súhlasiť s presunom prostriedkov práve na omeškanú dostavbu električkovej trate,“ dodáva Ďuríček.

Výslednú sumu pre Bratislavský región stanovia dokumenty na budúce eurofondové obdobie - Partnerská dohoda a Operačný program -, ktoré pripravuje Remišovej rezort a musí ich schváliť Európska komisia.

Rezort investícií chce mať oba dokumenty schválené do konca prvého polroka. Neformálne rokovania s Komisiou však trvajú už tri roky a dohoda je zatiaľ v nedohľadne.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (18. 4. 2024)
USD 1.064
AUD 1.656
CZK 25.228
JPY 164.540
CAD 1.469
GBP 0.854
HUF 393.000
PLN 4.351
CHF 0.969
SEK 11.679

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  2. Gymnazisti z Nového Mesta nad Váhom sa h3kovali
  3. Aj jedenáste ocenenie Slovak Superbrands Award putuje do dm
  4. Autocentrá AAA AUTO už za prvý štvrťrok predali 26 000 vozidiel
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. Relaxačný raj v resorte Drevenice Terchová
  8. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 829
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 8 223
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 534
  4. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 121
  5. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy 2 962
  6. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím 2 841
  7. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike 2 356
  8. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 2 305
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 112 618
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 67 778
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 198
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 675
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 386
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 518
  7. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 16 618
  8. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 14 249
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Šéf Európskej obchodnej komory v Číne vyzval lídrov na hľadanie kompromisov.


TASR
Parkovacie domy, ktoré by mohli vyrásť v Bratislave.

Vyrásť by mali vo väčšine mestských častí.


 Dominik Hapl, analytik Across Private Investments

Cena ropy by mohla stúpnuť až o tretinu, tvrdí analytik.


Ilustračné foto.

Eaconomy nemá na predaj finančných produktov oprávnenie.


  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 112 618
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 67 778
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 198
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 675
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 386
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 518
  7. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 16 618
  8. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 14 249
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťZatvoriť reklamu