SME

Električka v Petržalke ako hazard s peniazmi? Mesto má plán B

Výstavba vyjde na 90 miliónov eur.

Prvá električka do Petržalky prešla po zrekonštruovanom Starom moste 8. júla 2016. Trať má pokračovať až na Janíkov dvor.Prvá električka do Petržalky prešla po zrekonštruovanom Starom moste 8. júla 2016. Trať má pokračovať až na Janíkov dvor. (Zdroj: TASR)

Hra o čas. Aj tak sa dá nazvať snaha bratislavského magistrátu o výstavbu druhej etapy električkovej trate v Petržalke.

Predĺženie v úseku Bosákova - Janíkov dvor majú financovať ešte staré eurofondy. Stihnúť to však treba do konca budúceho roka. Inak bude musieť Slovensko európske peniaze vrátiť a Bratislava bude potrebovať iné zdroje financovania.

Súvisiaci článok Kam povedú nové električkové trate? Magistrát odhalil priority Čítajte 

Rezort investícií: Výstavba sa nestihne

Ministerka investícií Veronika Remišová (Za ľudí) ešte v januári uviedla bratislavskú električku ako jeden z príkladov, keď za nevyčerpanie eurofondov nemôžu ministerstvá, ale neschopnosť samotných prijímateľov.

„Vzhľadom na krátkosť času, ktorý zostáva, považujeme tento projekt za rizikový. Je predpoklad, že sa nepodarí v celku dokončiť tak, ako bol pôvodne naplánovaný,“ potvrdzuje naďalej hovorca ministerstva Andrej Ďuríček.

Aby peniaze neprepadli, treba pripraviť náhradné projekty. No aj s tým má Bratislava podľa Remišovej problém, lebo magistrát stále nevie, aké množstvo peňazí nakoniec vyčerpá.

Mesto s meškaním neráta

Vedenie Bratislavy má iný názor. Výstavba trate, ktorá má plynulo nadväzovať na úsek od Jesenského po Jungmannovu, sa podľa hovorkyne magistrátu Dagmar Schmuckovej omeškala len o jeden mesiac.

Stať sa tak malo pre veľké množstvo pripomienok, s ktorými sa počas povoľovacieho procesu museli poradiť. Odvtedy vraj ide projekt podľa plánu.

Víťazom verejného obstarávania na zhotoviteľa, ktoré prebehlo minulý rok od októbra do marca, sa stalo Združenie MHD Petržalka. Mesto s ním podpísalo zmluvu začiatkom novembra a odovzdalo mu stavenisko.

Prvé práce na takmer štvorkilometrovej trati sa rozbehli koncom minulého roka. Okrem výrubu stromov a odstraňovania vrstvy humusu sa v lokalite Janíkovho dvora začalo s búraním tunela nedostavaného bratislavského metra.

Nasledovať má preloženie inžinierskych sietí v trase koridoru. "Masívny rozbeh stavebných prác očakávame v jarných mesiacoch," uvádza hovorkyňa hlavného mesta.

Električka za takmer 90 miliónov eur bude podľa Schmuckovej po trati premávať už koncom roka 2023 aj v prípade, ak nebudú dokončené všetky administratívne procesy.

"Tieto práce sa môžu finalizovať aj potom, v zmluve je na zrealizovanie celej stavby stanovených 27 mesiacov," dodáva.

Výstavbu monitoruje aj rezort dopravy. "Mesto v súčasnosti pripravuje žiadosť o nenávratný finančný príspevok (z eurofondov, pozn. red.). Jeho predloženie očakávame v druhom štvrťroku," hovorí Martin Petro z komunikačného oddelenia rezortu.

Ministerstvo je riadiacim orgánom operačného programu Integrovaná infraštruktúra, z ktorého sa stavba trate financuje. S magistrátom si informácie vymieňa na pravidelných poradách, spoločne riešia aj komplikácie, ktoré prináša súčasné zdražovanie stavebných materiálov a ich nedostatok.

Peniaze pôjdu na iné projekty

Ak výstavba električkovej trate napriek plánom bude meškať, eurofondy vyčlenené na bratislavskú dopravu (sto miliónov eur) by sa mohli zužitkovať na financovanie iných dopravných projektov.

Schmucková tvrdí, že mesto už vypracovalo ich zoznam a prekonzultovalo ho s rezortom dopravy. Obsahuje napríklad predĺženie trolejbusových tratí či modernizáciu údržbových základní v depe Jurajov dvor a vo vozovni Krasňany. "Všetky tieto projekty súvisia s témou udržateľnej dopravy," dodáva hovorkyňa.

Aby náhradné projekty boli v prípade potreby poruke, magistrát s rezortom dopravy koncom februára podpísal zmluvu o nenávratnom finančnom príspevku vo výške 2,8 milióna eur na financovanie projektových dokumentácií k výstavbe štyroch trolejbusových tratí a modernizácie trate na Kramáre.

Konkrétne ide o trasu Autobusová stanica - Nové SND, Bulharská - Galvaniho, Patrónka a Riviéra, Trenčianska - Bajkalská - Hraničná - Mlynské nivy a modernizáciu úseku z hlavnej stanice cez Kramáre na Patrónku.

"Tieto náhradné projekty sú financovateľné aj z budúceho programovacieho obdobia, čiže pracujeme s viacerými alternatívami," hovorí rezort dopravy.

Do úvahy prichádza fázovanie

Dostavba električky po konci budúceho roka by sa zasa mohla vyriešiť takzvaným fázovaním projektu. To znamená, že časť, ktorá sa stihne dokončiť do termínu, bude financovaná zo súčasného programovacieho obdobia, zvyšok zatiahne to budúce.

Možnosť financovať jeden projekt dvoma rôznymi balíkmi eurofondov využilo Slovensko aj v minulosti. Schváliť ho však musí Európska komisia.

Navyše, otázne je, či sa v nových eurofondoch nájde pre Bratislavu dosť financií na takú veľkú investíciu, akou je električka.

Projekt je financovaný z Kohézneho fondu a podľa rezortu dopravy by to bolo najlepšie riešenie aj v budúcnosti: "Umožňuje totiž financovať projekty až do 85 percent celkových oprávnených nákladov, a to aj na území Bratislavského kraja."

Súvisiaci článok Remišovej pribúdajú problémy, župani sa na ňu sťažovali v Bruseli Čítajte 

Zatiaľ má Bratislavský región prisľúbených len 20 miliónov eur z Fondu regionálneho rozvoja. Ministerka investícií sa síce preň snaží presunúť až pol miliardy eur, zatiaľ sa však s Európskou komisiou nedohodla.

Aj preto jej rezort opakuje, že Bratislava má urobiť všetko pre to, aby projekt dokončila včas. „Nemožno sa spoliehať na to, že komisia bude súhlasiť s presunom prostriedkov práve na omeškanú dostavbu električkovej trate,“ dodáva Ďuríček.

Výslednú sumu pre Bratislavský región stanovia dokumenty na budúce eurofondové obdobie - Partnerská dohoda a Operačný program -, ktoré pripravuje Remišovej rezort a musí ich schváliť Európska komisia.

Rezort investícií chce mať oba dokumenty schválené do konca prvého polroka. Neformálne rokovania s Komisiou však trvajú už tri roky a dohoda je zatiaľ v nedohľadne.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (1. 4. 2025)
USD 1.082
AUD 1.732
CZK 24.962
JPY 161.600
CAD 1.553
GBP 0.835
HUF 402.350
PLN 4.184
CHF 0.953
SEK 10.849

Komerčné články

  1. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  2. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  6. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  7. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  8. BENU otvorila v Košiciach lekáreň aj v Auparku
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 10 790
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 949
  3. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 6 444
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 430
  5. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 6 299
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 207
  7. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 112
  8. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 594
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 239
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 093
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 25 987
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 16 444
  5. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 9 806
  6. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 8 339
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 6 977
  8. Ján Šeďo: Opozícia sa "pridáva aj nepridáva" k protestom, v zákulisí niečo "buble". 6 175
  1. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  2. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  3. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  4. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  5. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  6. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  7. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  8. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 239
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 093
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 25 987
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 16 444
  5. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 9 806
  6. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 8 339
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 6 977
  8. Ján Šeďo: Opozícia sa "pridáva aj nepridáva" k protestom, v zákulisí niečo "buble". 6 175
  1. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  2. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  3. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  4. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  5. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  6. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  7. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  8. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
SkryťZatvoriť reklamu