Roky sa im darilo a zisky počítali v miliónoch. Vlani sa však prepadli do vysokej straty. Pre výrobcu bicyklov Kellys Bicycles bol rok 2024 po finančnej stránke jeden z najhorších v histórii.
Firma z Veľkého Orvišťa pri Piešťanoch patrí medzi najväčších výrobcov bicyklov na Slovensku. Stojí za ňou rodina Petra Divinca, ktorý začal v branži podnikať pár rokov po Nežnej revolúcii.
Jeho syn Michal Divinec a dcéra Martina Joshi od svojho otca prevzali žezlo vo vedení v roku 2019. Vďaka šialenému nárastu dopytu po bicykloch počas pandémie posunuli súrodenci značku míľovými krokmi vpred po finančnej i strategickej stránke.
Výsledkom bolo, že Kellys Bicycles sa vo viacerých po sebe idúcich rokoch výnimočne darilo a v roku 2022 sa firma stala aj víťazom biznis ceny FéliX v kategórii Rodinná firma roka.
Odvtedy sa toho veľa zmenilo. Trh s bicyklami zabrzdil a doplatil na to aj Kellys. Firma zaznamenala za minulý rok rekordnú stratu 4,3 milióna eur. Ide pritom o prvú stratu od roku 2016. Zisky Kellys sa od pandémie v roku 2020 hýbali každoročne v rozmedzí od troch do takmer piatich miliónov eur.
Šéf firmy Michal Divinec verí, že kríza na cyklotrhu môže paradoxne firmu zoceliť, pretože otvorila možnosti ako ukradnúť konkurencii značiek zo západnej Európy časť trhového koláča.
Prečo Kellys padol do hlbokej straty?
Producenti bicyklov v Európe i na Slovensku prechádzali vlani turbulentným obdobím. Snažili sa vyprázdniť plné sklady, obmedzovali produkciu, prepúšťali a odsúvali nové modelové rady na neskôr. Výsledkom vyprázdňovania skladových zásob boli výrazné zľavy, ktoré gradovali minulý rok, ale započali už v roku 2023. Mix negatívnych faktorov finančne „požul“ aj Kellys.
„Bola to dočasná cenová vojna na trhu spôsobená snahou mnohých výrobcov dostať úroveň zásob na nižšie hodnoty. Cenová vojna bola spustená hlavne firmami v západnej Európe, ktoré sa dostali do problémov a kvôli tomu padli do reštrukturalizácie,“ vysvetľuje pôvod problémov šéf Kellys Peter Divinec.
Šlo o firmy, ako je holandská spoločnosť Accell Group. Patria pod ňu značky Ghost, Haibike či Lapierre. Vlani sa firma dostala do reštrukturalizácie kvôli obrovským dlhom, musela prepúšťať a zrušila výrobu v Nemecku.
V decembri minulého roka rakúska spoločnosť Pierer Mobility, pod ktorú patrí značka KTM, požiadala kvôli dlhom úrady o reštrukturalizáciu. Tvrdila, že predaje motoriek a bicyklov medziročne poklesli o pätinu, elektrobicyklov až o 30 percent. Firma ako dôvod nižšieho dopytu uviedla ochladenie európskej ekonomiky.

Problémy sa paralelne diali aj na Slovensku. Najviditeľnejším príkladom bolo hromadné prepúšťanie začiatkom roka 2024 vo fabrike nemeckej firmy Bosch na východe Slovenska. Nemci zistili, že dopyt po elektromotoroch sa nezvyšuje tak, ako predpokladali, preto prešovský závod nepotrebujú.
Koncom minulého roka skončil v konkurze predajca bicyklov Kaktus Bike. Senecký výrobca bicyklov Dema odovzdal obchodné aktivity na všetkých trhoch e-commerce spoločnosti MTBiker. V prípade Demy boli problémom vysoké skladové zásoby, ktorých sa potrebovali zbaviť.
Počiatky problémov začali počas covidovej pandémie, keď mnohí výrobcovia bicyklov zdvojnásobili objednávky komponentov, no ukázalo sa, že ich očakávania boli prehnané a nezodpovedali reálnemu dopytu zákazníkov. Keďže skladové zásoby viazali obrovský kapitál, veľké značky rozbehli výpredaje. Vlani boli bežné zľavy okolo 20 až 40 percent.
Na výpredaje musel reagovať aj Kellys prepísaním cenoviek smerom nadol, čo sa podpísalo pod záporné prevádzkové marže. Firma znížila produkciu nových bicyklov a prepustila približne dvadsiatich ľudí. Aktuálne pracuje vo firme 140 zamestnancov.
„Od tretieho štvrťroku 2025 však plánujeme výrobné kapacity znova navyšovať a už sme aj začali s náborovým procesom,“ spresňuje Michal Divinec. Aktuálne sú na portáli Profesia vypísané pozície montážny pracovník, skladník a brigádnik-predajca pre predajňu v Prešove.