INDEX a Slovenská sporiteľňa v stredu vyhlásili víťazov prvého ročníka novej biznis ceny FéliX. V hlavnej kategórii ocenenie za úspešný podnikateľský príbeh získala spoločnosť Innovatrics.
V kategórii Rodinná firma roka zvíťazila spoločnosť Kellys Bicycles a v kategórii Verejné dobro odbornú porotu najviac zaujal projekt Bivio Združenia na pomoc ľuďom s mentálnym postihnutím v Slovenskej republike.
Víťazi biznis ceny FéliX 2021 | |
---|---|
Úspešný podnikateľský príbeh | Innovatrics |
Rodinná firma roka | Kellys Bicycles |
Verejné dobro | Bivio |
Slovenská biometria do celého sveta
V hlavnej kategórii boli nominované firmy, ktorým sa významne podarilo presadiť na domácom či zahraničnom trhu, zaznamenali v posledných rokoch prudký hospodársky rast či priniesli zásadnú inováciu a môžu tak byť vzorom pre ostatných podnikateľov na Slovensku.
Vďaka citu pre trendy a správne manažérske rozhodnutia patria biometrické technológie víťaznej firmy Innovatrics, ktorú pred štrnástimi rokmi založil Ján Lunter, medzi najlepšie príklady slovenského high-tech exportu.
Jej produkty pomáhajú organizovať voľby a šíriť demokraciu v rozvíjajúcich sa krajinách Afriky a južnej Ázie, a sú tiež základom digitálneho biznisu finančných inštitúcií a telekomov, ako aj online služieb štátu.
"Naším vzorom je Milan Rastislav Štefánik. Pôsobil v zahraničí, kde sme veľmi aktívni aj my. Zdôrazňoval dôležitosť vzdelania, čo je aj naša priorita. A bol zároveň experimentátorom, pričom naše podnikanie stojí na inováciách. Som rád, že na tieto tri hodnoty - vzdelanie, inovácie a medzinárodný rozvoj - stavili aj ľudia z nášho tímu,"povedal pri preberaní FéliXa Ján Lunter.

Ďalšími nominovanými v hlavnej kategórii boli Antik Telecom, Dedoles, Herba Drug, Microstep-MIS a MultiplexDX.
Príbeh Antiku ukazuje, že z lokálneho poskytovateľa sa môže stať celoslovenský hráč, ktorý úspešne konkuruje nadnárodným telekomom na trhu internetu a digitálnej televízie a stratégiou založenou na produktovej jednoduchosti prináša pokročilé technológie aj do regiónov. Vízia zakladateľa Igora Kollu pritom firmu posúva aj do nových biznisov zdieľanej mobility či smart city.

Internetový predajca ponožiek Dedoles zaznamenáva v posledných troch rokoch raketový nárast tržieb. Medzi e-shopovú špičku ho dostáva všadeprítomná kampaň s tancujúcimi škrečkami, ale aj správne strategické rozhodnutia jeho zakladateľa Jaroslava Chrapka, zahŕňajúce rozšírenie produktového portfólia a expanziu na zahraničné trhy.

Rodinná firma Ivana Milého Herba Drug zo Smižian úspešne rozvíja tradičné slovenské kozmetické značky, ako sú Dixi, Barbus a Nubian. Vďaka vlastnému in-house vývoju, flexibilným rozhodnutiam a orientácii na zákazníka sú jej tržby na rastúcej krivke a firma nezakolísala ani počas náročnej pandemickej koronakrízy.

Pomáhajú pri riadení letovej prevádzky, predpovedajú púštne búrky, monitorujú prístav s atómovými ponorkami. Slovenský špecialista na meteorologické systémy Microstep-MIS má stovky zákazníkov vo viac než 80 krajinách sveta. Úspešný príbeh píše firma Jozefa Omelku už vyše dve desaťročia.

Firma slovenského vedca Pavla Čekana MultiplexDX ukazuje, ako možno špičkový svetový výskum prepojiť s podnikaním. Navyše, v čase bezprecedentnej pandémie nezabúda pomáhať, keď stovky tisíc svojich testov na covid darovala vládam na Slovensku, Ukrajine, v Srbsku či v Keni.

Vývoj aj raketový rast
Aj vďaka firme Kellys Bicycles, za ktorou stojí Peter Divinec, jeho syn Michal a dcéra Martina, žije Slovensko bicyklovou eufóriou. Prispela k nej aj korona, počas ktorej vyleteli firme medziročne tržby o 40 percent.
Ich receptom na úspech je kombinácia prozákazníckej orientácie, trhovej inovácie a vlastného vývoja.
"Som prekvapený, dojatý a poctený. Ďakujem všetkým kolegom a zamestnancom, ktorí s nami spolupracujú. Niektorí už takmer 30 rokov," povedal pri preberaní ocenenia Peter Divinec.
"Som rád, že téma rodinných firiem na Slovensku čoraz viac rezonuje. Rodinné firmy nielenže na Slovensku fyzicky sídlia, ale majú tu aj srdce, čo je podľa môjho názoru aj merateľná ekonomická hodnota. Jednak zamestnávajú množstvo ľudí a jednak nimi nahromadené vedomosti, skúsenosti a kapitál ostávajú na Slovensku a pomáhajú k jeho rozvoju," dodal Michal Divinec.
V kategórii Rodinná firma roka boli nominované tiež spoločnosti Mäspoma a Tempo Kondela.
Mäspoma, podnik Jána Kolesára staršieho, ktorý do rodinného biznisu zapojil obe svoje deti, za posledné desaťročie nezaznamenal ani jeden stratový rok. Úspech známeho slovenského výrobcu korenín stojí na premyslených investíciách do nových produktov, ako aj distribučnej siete.
Nábytkárska spoločnosť Tempo Kondela z Nižnej na Orave, za ktorou stojí rodina Anety Kondelovej, je aj v silnej konkurencii dlhodobo na rastúcej krivke. Firma úspešne rozvíja biznis v online priestore i na zahraničných trhoch.

Prepájajú podnikanie s verejným dobrom
Projekt Bivio umožňuje ľuďom so zdravotným a mentálnym postihnutím získať praktické pracovné zručnosti. Pomáha im tak zvýšiť šance, aby sa uplatnili na trhu práce. Bivio je aktivitou Združenia na pomoc ľuďom s mentálnym postihnutím v Slovenskej republike.
"Táto cena je dôkazom, že naša spoločnosť dozrieva a posúva sa dopredu. Začína si všímať aj ľudí, ktorí možno nedostali takú šancu, za čo veľmi ďakujeme," povedal zástupca združenia Marián Horanič.
V kategórii Verejné dobro pre projekty, ktoré úspešne pomáhajú, reagujú na lokálne problémy či zveľaďujú miestnu komunitu, bola nominovaná aj spoločnosť JRK Slovensko a projekt Minifarma.
JRK Slovensko pomáha samosprávam, stravovacím zariadeniam, ale aj jednotlivcom zlepšiť nakladanie s bioodpadom. Pomáha znižovať náklady na jeho zber a skládkovanie, čím zároveň prispieva k ochrane životného prostredia.
Minifarma umožňuje svojim návštevníkom - deťom a ich rodičom – pestovať bezprostredný pozitívny vzťah so zvieratami. Zároveň ukazuje, že aj v lone krásnej prírody možno vybudovať udržateľné podnikanie.
Autor: Redakcia Index